Direktlänk till inlägg 9 oktober 2011

Hästarna

Av Erika Olsson - 9 oktober 2011 17:16

Idag har vi hämtat hö till La Gaar och Busan, de behöver egentligen inte det men börjar bli mindre gräs och bra att vänja magarna. Finns ekollon med i hagen så tänkte att de kanske låter bli dem och de har hö att mumsa på. Ska flytta dem inom kort så hoppas de tar höet i stället. De har börjat få ha täcke på sig båda två nu, vill hålla Busan varm så hon klarar vintern. Tänkte att om hon hålls på snål diet, blir riden några gånger i veckan och varmt täcke så bör förutsättningarna vara de bästa.


Hälsade på Gerba idag :-). Hon var precis på väg att få komma till en annan hage med mer gräs när jag kom så hon hade siktet inställt och verkade inte direkt bekymrad över sina framben. Skönt att hon är sig lik i sättet. Hon gick med bättre övertramp idag och gallorna kring framkotorna har gått ner med hälften så känns som inflammationen är på väg ner just nu i alla fall. När Camilla borstade henne igår stod hon bra en stund (stod som vanligt) men efter ca 15 min började hon avlasta frambenen och fick nog ont. Ja ett par veckor till sedan vet vi vart det lutar.


Har kommit fram till att ska Gerba få ett bra Gerbaliv så ska hon bli så pass bra så hon kan skrittas i skogen 2 ggr/vecka och bara lufsa för hon tycker inte om att bara gå i hagen. Hon får redan sedan innan vitaminer som ska vara bra för leder, skelett och hovar så kan inte göra mer där. Känns bra att La Gaar med får dem och fått i två år då jag hittade dem så jag förebygger om det skulle gå i arv.


Kommer be en veterinär hjälpa mig att bedömma henne när henne när hon varit utan smärtlindrande ett tag för att säkert kunna ta rätt beslut. Har i princip ställt in mig på att det inte kommer att bli så pass bra igen så hon kan lufsa i skogen lite men sedan när jag träffade henne idag kändes hon så otroligt stark i kropp och själ. Ja tiden får utvisa det som jag inte kan svara på nu.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:24

            Premiären med nya syskonvagnen             Vi gick till pulkabacken inne i byn. Sebbe gillar att åka vagn inbäddad upp till öronen :-). Han kan konsten att mysa. Oliver ammade ute för första gången, gick bra trotts ...

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:16

Oliver och jag på bb.       Stolt pappa myser med Oliver       Sebbe träffar Oliver första gången och det är dags att åka hem. Sebbe kallar honom bebisen och petar lite på honom. När vi kom hem var han noga med att säga till oss ...

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 10:32

Det har varit en händelserik vecka då Oliver valde att lämna varma magen och komma ut, så Sebbe har blivit storebror :-).   Den 25/1 var jag och Sebbe på öppna förskolan och hade trevligt, var skönt att våga ge mig iväg och röra på mig lite. Mick...

Av Erika Olsson - 24 januari 2012 12:31

Ännu har ingen bebis velat kika ut utan den värmer sig gott i magen :-). Känns skänt att ha kommit i gång lite innan förlossningen och mjukat upp kroppen. Har varit i stallet själv några dagar och tagit stallsysslorna i lugn och ro och den tiden är g...

Av Erika Olsson - 11 januari 2012 04:05

Har varit med i stallet nu två dagar i rad, är så skönt att komma ut lite i frisk luften. Jag ville kolla La Gaars ben och ge honom en välbehövlig borstning. Hans gallor är benet är nästan obefintliga nu. Sedan kom hovslagaren igår så var med då med....

Ovido - Quiz & Flashcards