Alla inlägg den 9 oktober 2011

Av Erika Olsson - 9 oktober 2011 17:16

Idag har vi hämtat hö till La Gaar och Busan, de behöver egentligen inte det men börjar bli mindre gräs och bra att vänja magarna. Finns ekollon med i hagen så tänkte att de kanske låter bli dem och de har hö att mumsa på. Ska flytta dem inom kort så hoppas de tar höet i stället. De har börjat få ha täcke på sig båda två nu, vill hålla Busan varm så hon klarar vintern. Tänkte att om hon hålls på snål diet, blir riden några gånger i veckan och varmt täcke så bör förutsättningarna vara de bästa.


Hälsade på Gerba idag :-). Hon var precis på väg att få komma till en annan hage med mer gräs när jag kom så hon hade siktet inställt och verkade inte direkt bekymrad över sina framben. Skönt att hon är sig lik i sättet. Hon gick med bättre övertramp idag och gallorna kring framkotorna har gått ner med hälften så känns som inflammationen är på väg ner just nu i alla fall. När Camilla borstade henne igår stod hon bra en stund (stod som vanligt) men efter ca 15 min började hon avlasta frambenen och fick nog ont. Ja ett par veckor till sedan vet vi vart det lutar.


Har kommit fram till att ska Gerba få ett bra Gerbaliv så ska hon bli så pass bra så hon kan skrittas i skogen 2 ggr/vecka och bara lufsa för hon tycker inte om att bara gå i hagen. Hon får redan sedan innan vitaminer som ska vara bra för leder, skelett och hovar så kan inte göra mer där. Känns bra att La Gaar med får dem och fått i två år då jag hittade dem så jag förebygger om det skulle gå i arv.


Kommer be en veterinär hjälpa mig att bedömma henne när henne när hon varit utan smärtlindrande ett tag för att säkert kunna ta rätt beslut. Har i princip ställt in mig på att det inte kommer att bli så pass bra igen så hon kan lufsa i skogen lite men sedan när jag träffade henne idag kändes hon så otroligt stark i kropp och själ. Ja tiden får utvisa det som jag inte kan svara på nu.


Ovido - Quiz & Flashcards