Alla inlägg under juni 2011

Av Erika Olsson - 18 juni 2011 08:40

Nu är hästarna flyttade till nya stället i Tollarp, de var duktiga när vi körde och kom fram. Sebbe lastade Busan och jag La Gaar, nu går han rakt in och står fint. La Gaar gick som en magnet på Busan på nya stället, skönt han har henne. De rullade sig och kliade sig mot träden.


En artikel jag fick tips om via en vän: "Alla tre åringar ska gå i förskola"

http://www.aftonbladet.se/wendela/article13182190.ab


Jag blir väldigt upprörd när jag läser detta. Dels att han anser att de föräldrar som är hemma med sina barn inte kan eller bryr sig. Sedan att han refererar till den enda studie det finns som är 20 år gammal. Sedan har de barnen ett försprång enligt den ej godkända studien men det försprånget är utjämnat efter några år och sedan märks ingen skillnad.


Jag som arbetar inom vården och träffar alla dessa stressade människor som ska prestera och lider av olika utmattningssymptom kan ju undra varför det ska handla så mycket om att vara så bra. Varför ska man vara den bästa i skolan, räcker det inte med att kunna det man ska för att sedan komma vidare i livet. Vill alla läsa på högskola? Vem säger att man är en bättre/duktigare människa för att man läst på högskolan? Sedan finns det studier på att om man har en förälder som läst på högskola så har barnen lättare att klara skolan. Tror det är viktigare att föräldrarna finns till hands i stället.


Varför kollas det inte upp hur mycket närhet och tid till sina barn gör att de mår bättre som personer? Är inte det viktigare att må bra och ha mycket kärlek runt sig i stället för att prestera? HUr mycket närhet kan barn hinna få på dagis med en förskollärare på strax över 23 barn vilket det är här i orrådet jag bor.


Jag har länge inte yttrat mig när vi blivit idiotförklarade för att vi är hemma med Sebbe utan snällt varit tyst. Andras sätt att leva är så klart bättre för vår Sebbe. Nu känner jag att jag inte kan vara tyst längre utan svarar emot alla dessa påhopp om att vårt barn tar skada av vara hemma med oss. Vi har båda högskoleutbildning och är hemma med vårt barn...i vilket fack passar vi in....







Av Erika Olsson - 1 juni 2011 19:56

En till länk om för+nackdelar med barn på förskola.



http://hemmaforaldrar.blogspot.com/2011/04/skrammande-okunskap-hos-vissa-lakare.html

Av Erika Olsson - 1 juni 2011 19:45

Jag och Micke får ofta höra att vi gör Sebbe (2 år) osocial då han inte är på dagis. Att barn ska vara på dagis för att utvecklas rätt m.m Vi ser detta som felaktigt tyvärr men vi brukar inte prata emot för folk har oftast så starka åsikter och deras åsikter är rätt, även för vårt barn tydligen....


Vi anser tvärtom att barn är oerhört mycket sjuka när de är på dagis och jag tror inte det kan vara bra att ha feber till och från i flera år... immunförsvaret ska vänjas och byggas upp men trorn det behöver få återhämta sig med ibland.


Sedan den största anledningen är at vi tycker väldigt mycket om att vara med Sebbe. Att få tid med honom för det tror vi inte att vi kommer att ångra. Vi ska nu bo i ett billigare hus så vi kan jobba mindre och vara med varandra. Sedan är det viktigt att träffa andra barn men det finns ju bra aktiviteter som öppna förskolan, kyrkans barntimmar eller bara att träffa vänner med barn.


En vän till mig som skriver blogg tipsade om denna länken, läs gärna på hennes blogg med www.klevenstal.se


Länken:

http://hemmaforaldrar.blogspot.com/2010/05/svenska-foraldrar-ar-grundlurade.html


Det viktiga är att vi gör som vi tror är bäst för våra barn.

Ovido - Quiz & Flashcards