Alla inlägg under mars 2011

Av Erika Olsson - 4 mars 2011 18:21

Idag träffade Sebbe mormor och mormor Sonja, de hade planerat att mata ankorna i tivoliparken, leka på lekplasten och sedan premiär fikan ute för i år. Sebbe mös av att få så mycket uppmärksamhet :-). Verkade tycka det var kul att mata ankorna. Stackars två ankor var halta... På lekplatsen var några andra barn med som lekte. Edina frös så då och då fick jag ta en promenad med henne för att hålla värmen, var kall vind men skönt att vara ute.


När vi kom hem kände jag plötsligt för att göra något med La Gaar. Han har skor nu så ömmar inte längre och marken börjar bli mjuk. Tog på repgrimman och lina och sedan gick en bit ut i hagen. Började med att gå och stanna lite, han var lite noncherlant första gången men insåg snabbt att oj nu arbetar vi. Han hade koncentrationen på mig hela tiden och gick dit jag gick. Tränade att flytta undan bakdelen för tryck, har nu börjat lägga trycket där skänkeln kommer att vara i stället för på rumpan, gick perfekt. Flyttade rumpan utan att gå framåt. Flyttade framdelen, gick betydligt bättre än sist men han har ännu inte förstått riktigt vad han ska göra. Lät honom gå på liten volt runt mig och tränade på stanna och i gångsättningskommande, han vill gärna söka kontakt och vända sig mot mig ofta vilket han får.


Gickl sedan över en bom med presening under, var lite läskigt då det blåste och den rörde sig lite. Kom på att vi för ca ett år sedan tränade på at backa från mig på kommande och jag står stilla och sedan inkallning. Kändes som han mindes. Släppte sedan honom ös och provade att få honom att backa i från mig och sedan komma igen, gick bra. Gick en liten bana i hagen och över en bom (utan presening). Han följde mig bra, kul. Sedan tänkte jag busa till det lite så började springa och hoppa lite, han sprang med och sedan kom värsta busrycket. Han brallade och bockade i hagen, behövde röra på sig lite. Sedan sprang han på en stor volt runt mig och jag började driva och få honom att byta varv. Tog någon minut och sedan började han koncentrera sig på mig igen. Han kom i lite väl snabb trav mot mig en gång och känds oartig så då bad jag honom hålla avstånd igen. Han förstod och kom sedan till mig igen med mer respekt. Han var lite spänd i kroppen men följde mig och vände sig fint efter mig. Tog lite bakdelsflyttning lös men hsn var lite spänd så tolkade signalen lite mer framåt denna gången och tog något steg framåt. Kunde be honom så stilla och nöjde mig med en flyttning. Han gick sedan med tillbaka till stallet och fick täcke och puss.


Är nöjd att han trots bus sökte kontakt med mig :-)

Ovido - Quiz & Flashcards