Alla inlägg den 20 mars 2011

Av Erika Olsson - 20 mars 2011 16:17


 

Micke och Sebbe var på museet på utställning där. Sebbe gillar att laga mat så fastnade en lång stund i köket. Sebbe har fyllt två år och det var kalas förra helgen med grillad korv och chokladbollar.


Jag tränade La Gaar idag och stackarn blev helt slut, han gick in i boxen efteråt och bar hängde med huvuet. Gav honom lite hö i boxen för han verkad inte orka gå och äta själv. Jag började med att lasta honom i släpet fyra gånger. Idag la jag bara grimskaftet över halsen och höll ut pisken lite åt sidan så gick han in helt själv. Micke provade med och det gick med bra. Ska bara få honom att slappna av lite mer inne i släpet för han står lite på spän där men absoult nte mycket men jag vill ju ha lugnet :-).


Sedan gick vi över en stor presening några gånger, han ställde sig först och ville inte och tyckte det läskigt men övertalades efter någon minut och sedan gick han över den på alla håll och kanter. Miljöträningen i höstas har gett resultat. Skulle suttit på honom men Sebbe ville vara nära mycket så ville inte då för i fall La Gaar skulle hoppa eller dyligt. Blir en annan dag. Jag tömkörde honom på grusvägen, gick snett bakom honom och ganska så nära. Tränade på att göra lite serpentiner på vägen så han lär sig att svänga, har hackamore på honom nu. Tar bett när han vet mer vad jag menar så slipper jag "dra" honom i munnen nu...


Linade honom och då diskuterade vi lite...han ville hela tiden snädda in på ena sidan (var en presening en bit bort där). Jag menade på att han brukar gå över den utan problem så det får han tåla...blev lite frustrerad tyvärr...Han blev då mer spänd så klart...ja matte fick lugna sig och sedan gjorde La Gaar med det och det gick bättre. Ja inte nog med detta utan han fick dra lite pinnar med. Micke och Sebbe har byggt en träningspinngrej :-). Är brädor vid sidorna och en bräda längst bak. Jag började med att dra den efter oss och bredvid oss på båda sidorna om oss. Sedan fick La Gaar dra den ganska så långt bakom sig för att känna på lite tyngd. Gick bra, detta var andra gången vi gjorde detta. Sedan ställde jag brädorna mot honom på hela honom, denna gången tog jag även bakom honom (det fick jag inte första gången för tyckte den var lite läskig). Ska göra några skjuseringar på brädgrejen så kan jag lägga den över honom sedan så sidorna kan ligga emot hans mage, som en vagn har skaklar.


Inte konstigt han blev trött stackaren, Matte ville så mycket idag i det fina vädret.





Ovido - Quiz & Flashcards