Direktlänk till inlägg 26 februari 2011

Familjedag i stallet

Av Erika Olsson - 26 februari 2011 19:23

  


Tog en mysig rykt stund med La Gaar innan Sebbe och Micke kom ut :-), sedan är det full rulle. Band en lina runt hans hals och så fick han dra spannen (som inte väger något men bara få känna på att ha något att dra). Provade båda sidorna och svängde mycket så linan kom emot bakbenen på alla håll och kanter. Idag var andra gången vi tränade att dra spann och han verkade inte tycka det var läskigt alls. Göra det ett par gånger till innan jag får komma på något annat vi kan dra efter oss. Behöver en sele innan han kan dra något med tyngd i, snart dags att ta tag i det inköpet.


Sedan hängde jag på honom, idag kände jag hur han lättare tappade balansen och tog ett par steg för att få tillbaka den. Efter några gånger märkte jag att han började gissa på att mitt "sneda tryck", som det blir när man hänger, var ett tryck han skulle flytta sig undan som med alla andra tryck. Jag tog då hjälp av Micke som ställde sig framför honom så han kunde sluta gissa framåt. Då stod han sedan stilla igen och vi var tillbaka i vårt vanliga gammla lugna inridningsprocedur. Jag märker att han tycker det är jobbigt att det blir snett när jag hänger så skulle gärna vilja lägga över benet men vågar inte riktigt ännu...Vill ta det lugnt samtidigt.


Sebbe ville sedan kratsa hovarna så det gjorde vi då, Sebbe ledde ut honom ur hagen och fram till släpet. La Gaar lufsar snällt med, Sebbe ville hålla väldigt kort men La Gaar accepterade det med. Sa till Sebbe att länga linan och då gjorde han det men snubblade och hamnade rak lång på uppfarten, blev ledsen så klart...


Jag la linan om bommen och stället mig bredvid lemmen, drar lite i linan så La Gaar känner trycket och då går han in. Vill ta ett steg ut med bakbenen direkt för tycker det är konstigt att stå med huvudet över bommen där framme. Micke och Sebbe fick ge honom mat där idag för att han skulle få beröm i släppet (men insåg att mitt muntliga beröm bakifrån samt min nöjda energi är bättre). Han blev mer foccuserad på spannen än mig...behövs träning på det tror jag. Vet ännu inte hur men det kommer snart... Han gick ut innan jag hann be honom om det så när han var ute så fick han snällt gå in igen vilket han gjorde. Fick kli på rumpan en stund och sedan fick han gå ut och tillbaka till hagen igen.


Fick vara utan täcke en stund, skönt för honom. Han blir lätt öm i ländryggen om han fryser eller fäller men behöver lufta sig men. Hade lite dåligt samvete efteråt då jag Sebbe hade krävt en hel del av min uppmärksamhet idag och La Gaar fick mindre. De få stunder jag tränar honom vill jag ge allt :-). Men samtidigt så här vårt liv ser ut och kanske lika bra han och jag vänjer oss från början. Märks han tycker om Sebbe, de myser ofta och om Sebbe slår sig så vill han trösta. Kloka djur.



 
 
Magda

Magda

3 mars 2011 11:43

Tjenis! Vilken trevlig blogg, följer gärna med i Er träning framöver;-) Suktar alltid efter tips. Vad fin han är! Och så lugn och behaglig trots Sebbe som vandrar omkring i filmen. Du måste vara nöjd med honom va?!
Vad kul att du vill ev köra L-G, precis det jag tänkt göra med mina innan de rids in. Påbörjar det hela i sommar "på riktigt" med hjälp av bla Ewa Angantyr (ewa-angantyr.com) Åker jag inte till BB innan nu på lördag så ska jag vara med på den teoretiska delen:-) Är med i en av hennes "träningsgrupper" på Gustavsborgs Gård i Bjuv. Finns alltid plats för flera och vi är runt 10 st i nuläget och påbörjades i Nov-10, om du skulle vara intresserad?
Hittade dig förresten genom länk på MasBoulanger.
Ha de´ så bra!

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
S

S

10 mars 2011 23:13

Hej Erica!
Kul att följa dej & La Gaar! Det glädjer mej verkligen att du tänker behålla honom!
Kram Sara

http://www.pepinopre.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:24

            Premiären med nya syskonvagnen             Vi gick till pulkabacken inne i byn. Sebbe gillar att åka vagn inbäddad upp till öronen :-). Han kan konsten att mysa. Oliver ammade ute för första gången, gick bra trotts ...

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:16

Oliver och jag på bb.       Stolt pappa myser med Oliver       Sebbe träffar Oliver första gången och det är dags att åka hem. Sebbe kallar honom bebisen och petar lite på honom. När vi kom hem var han noga med att säga till oss ...

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 10:32

Det har varit en händelserik vecka då Oliver valde att lämna varma magen och komma ut, så Sebbe har blivit storebror :-).   Den 25/1 var jag och Sebbe på öppna förskolan och hade trevligt, var skönt att våga ge mig iväg och röra på mig lite. Mick...

Av Erika Olsson - 24 januari 2012 12:31

Ännu har ingen bebis velat kika ut utan den värmer sig gott i magen :-). Känns skänt att ha kommit i gång lite innan förlossningen och mjukat upp kroppen. Har varit i stallet själv några dagar och tagit stallsysslorna i lugn och ro och den tiden är g...

Av Erika Olsson - 11 januari 2012 04:05

Har varit med i stallet nu två dagar i rad, är så skönt att komma ut lite i frisk luften. Jag ville kolla La Gaars ben och ge honom en välbehövlig borstning. Hans gallor är benet är nästan obefintliga nu. Sedan kom hovslagaren igår så var med då med....

Ovido - Quiz & Flashcards