Alla inlägg den 6 februari 2012

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:24

           

Premiären med nya syskonvagnen



       

Vi gick till pulkabacken inne i byn. Sebbe gillar att åka vagn inbäddad upp till öronen :-). Han kan konsten att mysa.

Oliver ammade ute för första gången, gick bra trotts kylan (hade en varm filt över honom så det inte skulle blåsa på honom).

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:16

Oliver och jag på bb.



 

Stolt pappa myser med Oliver



 

Sebbe träffar Oliver första gången och det är dags att åka hem. Sebbe kallar honom bebisen och petar lite på honom. När vi kom hem var han noga med att säga till oss att vi inte fick glömma Oliver i bilen. Omtänksam storebror. Det fösta Sebbe gjorde inne i huset var att hämta en av sina nya traktorer och ge Oliver som han skulle kunna leka med, snällt. När han blev lite ledsen en gång sa Sebbe, han vill nog ha lite mjölk (det brukar Sebbe vilja ha när han är ledsen).



 

  Vi myser på kvällen och jag försöker ge båda barnen närhet men oj vilket dåligt samvete jag får för Sebbe när han inte kan sitta i min famn när Oliver ammar eller dyligt men så är det väl att ha två barn. Jag får träna på att få bort det dåliga samvetet för de får ju tid båda två.

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 10:32

Det har varit en händelserik vecka då Oliver valde att lämna varma magen och komma ut, så Sebbe har blivit storebror :-).


Den 25/1 var jag och Sebbe på öppna förskolan och hade trevligt, var skönt att våga ge mig iväg och röra på mig lite. Micke var hemma och läste. När vi kom hem tog jag Edina på kisserunda och Sebbe i pulkan, det var med skönt att känna att kroppen var i gång.


    


På natten den 26/1 vaknade jag 05,15 av att vattnet gick. Kommer skriva mer om själva förlossningen sen men denna första berättelse bli i bilder. Bilder säger ju mer än ord :-).



Äter jättegod sallad vid lunchtid. Värkarna kom ca var 5:e minut men gjorde inte särskilt ont. Denna gången tänkte jag på att äta och vila mycket innan det kör i gång med mer kraft.



När värkarna kommer rundar jag ryggraden för att det ska bli mer plats för Oliver att ta sig ner genom bäckenet och värkarna behöver då inte bli lika kraftiga. Jag gjorde detta även om värkarna var milda.

 



De kollade hjärtljuden ganska så ofta. Jag hade precis börjat få lite kraftigare och tätate värkar inför denna kollen memn som jag läst så att ligga på rygg får värkarna att stanna av vilket de gjorde med till stor del. Var nu öppen 4-5 cm. Tog lite promenad i korridoren sen för att få i gång det igen. kl 14,40

  



Vid halv fem satte de ritiktg kraftiga värkarna in då jag bara får andas och har svårt att runda ryggen. Lyckas runda ryggen men känns som jag hellre vill göra cirklar med höfterna på bollen Viktoria gav mig (hade stallägaren Viktoria hos mig lite då och då som gav tips och råd). Även om jag gjorde cirklar med höfterna försökte jag hålla ländryggen rundad för Olivers resa ska bli lättare. Nu började jag höra mig själv småkrysta under vissa värkar så larmade på personalen.

 



Oj så fort det gick... 17,37 föddes Oliver. När de skulle se hur mycket öppen jag var (7-8 cm) så kom han.

 



Efter en hel del amning och stygn och jag äntligen slutat blöda så fick vi mat ca 02,00. Åh vad hungriga vi var, bara Oliver som var mätt och belåten.

 



Oliver fick vara naken och ligga mot min hud hela natten (vid 04 fick han på sig blöja då vi skulle sova). Micke fick åka hem och sova men kom dagen efter igen efter att han mockat.

   



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards