Direktlänk till inlägg 1 juni 2011

Hemma barn

Av Erika Olsson - 1 juni 2011 19:45

Jag och Micke får ofta höra att vi gör Sebbe (2 år) osocial då han inte är på dagis. Att barn ska vara på dagis för att utvecklas rätt m.m Vi ser detta som felaktigt tyvärr men vi brukar inte prata emot för folk har oftast så starka åsikter och deras åsikter är rätt, även för vårt barn tydligen....


Vi anser tvärtom att barn är oerhört mycket sjuka när de är på dagis och jag tror inte det kan vara bra att ha feber till och från i flera år... immunförsvaret ska vänjas och byggas upp men trorn det behöver få återhämta sig med ibland.


Sedan den största anledningen är at vi tycker väldigt mycket om att vara med Sebbe. Att få tid med honom för det tror vi inte att vi kommer att ångra. Vi ska nu bo i ett billigare hus så vi kan jobba mindre och vara med varandra. Sedan är det viktigt att träffa andra barn men det finns ju bra aktiviteter som öppna förskolan, kyrkans barntimmar eller bara att träffa vänner med barn.


En vän till mig som skriver blogg tipsade om denna länken, läs gärna på hennes blogg med www.klevenstal.se


Länken:

http://hemmaforaldrar.blogspot.com/2010/05/svenska-foraldrar-ar-grundlurade.html


Det viktiga är att vi gör som vi tror är bäst för våra barn.

 
 
Magda

Magda

8 juni 2011 05:09

Himla intressanta artiklar! Jag har själv vuxit upp med hemma-mamma. Hon har jämnt fått höra hur illa det var för oss 4 syskon att vi inte fick vara på dagis, utvecklas och hela den biten. Jag minns min barndom som underbar! Jag, mamma och min bror gjorde utflykter (när mina småsyskon kom var jag så gammal så då var det mest kompisar som gällde...)ibl med vänner och ibl bara vi, vi var och hälsade på ofta hos mormor & morfar och på deras bondgård, vi var ibl hos min farmor och hennes affär, vi hade eftermiddagsfika, sagostunder, kompisar i närheten eller på besök och kojor på tomten....vi gjorde ngt jämnt! Så jag tycker ni gör helrätt och kommer själv försöka styra åt detta hållet! Bara för att barnet inte är på dagis behöver man ju inte parkera det framför tv.n utan man kan hitta på jättemkt roliga saker tillsammans eller ge möjlighet till att utvecklas oerhört mkt genom att erbjuda att visa och upptäcka världen! De är bara små en gång och när vi väl till slut fick uppleva lyckan över att faktiskt fått ett barn vill man ju vara med det så mkt det bara går! Lycka till i nya huset förresten och hoppas ni kommer trivas;-)

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

Erika Olsson

8 juni 2011 08:25

Hej Magda! Har alltid tyckt att du är lite konstig hihihi. Jag har varit hos dagmamma och Micke har varit hemma. Ja känner med att lyckan över att ha ett barn är stor och jag vill vara med min familj så mkt det bara går.

Finns en hel del kul att göra. Hur har ni tänkt göra? Att du jobbar mindre eller ni har kanske int kommit dit ännu för är ju ett år tills det behöver vara bestämt.

Kul det går framåt med den lilla busiga pollen. Bra att du betraktar vad du gör och gjort och förändrar det.

Kram Erika

 
Magda

Magda

9 juni 2011 09:46

Jag vill vara hemma så länge som möjligt med honom och sen börja plugga och varva med föräldraledighet, kanske tufft men tror man kan få ihop det bra om man planerar sin tid.
Ja hon är en riktig busa;-)

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:24

            Premiären med nya syskonvagnen             Vi gick till pulkabacken inne i byn. Sebbe gillar att åka vagn inbäddad upp till öronen :-). Han kan konsten att mysa. Oliver ammade ute för första gången, gick bra trotts ...

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:16

Oliver och jag på bb.       Stolt pappa myser med Oliver       Sebbe träffar Oliver första gången och det är dags att åka hem. Sebbe kallar honom bebisen och petar lite på honom. När vi kom hem var han noga med att säga till oss ...

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 10:32

Det har varit en händelserik vecka då Oliver valde att lämna varma magen och komma ut, så Sebbe har blivit storebror :-).   Den 25/1 var jag och Sebbe på öppna förskolan och hade trevligt, var skönt att våga ge mig iväg och röra på mig lite. Mick...

Av Erika Olsson - 24 januari 2012 12:31

Ännu har ingen bebis velat kika ut utan den värmer sig gott i magen :-). Känns skänt att ha kommit i gång lite innan förlossningen och mjukat upp kroppen. Har varit i stallet själv några dagar och tagit stallsysslorna i lugn och ro och den tiden är g...

Av Erika Olsson - 11 januari 2012 04:05

Har varit med i stallet nu två dagar i rad, är så skönt att komma ut lite i frisk luften. Jag ville kolla La Gaars ben och ge honom en välbehövlig borstning. Hans gallor är benet är nästan obefintliga nu. Sedan kom hovslagaren igår så var med då med....

Ovido - Quiz & Flashcards