Direktlänk till inlägg 11 april 2011

Skrittat La Gaar

Av Erika Olsson - 11 april 2011 20:55


 

Idag kände jag mig pigg när jag kom hem från jobbet. La Gaar var jätte smutsig, han sover halva dagarna i sanden... Jag började med att låta honom dra lite. Han drod brädorna många steg idag, säkert 40-50 steg. Jag gjorde små små serpentiner för att han skulle få känna på trycket av "skaklarna" i sidan. Jag har fortf skaklarna långt bak så det ska vara lätt att ta bort dem om han skulle bli rädd för dem. Har dem strax framför virvlen vid ljumsken.


Sedan linade jag honom en liten stund bara för att träna in kommando samt få honom van vid att jag rör lite på mig. Ibland bara jag tar ett steg åt sidan så blir han osäker. Jag tränade idag på att när han skulle trava så småtravade jag på stället och när jag ställde mig still och sänkte min hållning så kom han in till mig i mitten.


Micke fick sedan hjälpa mig när jag skulle sitta på honom. JAg har suttit en gång själv på honom i hagen, gick bra. Idag ville jag skritta. Jag la över benet direkt idag. Låg över honom först och höll löst om halsen, Micke bad honom ta ett steg och sedan stanna. Vi gjorde så några gånger tills jag kände mig trygg. Är skönt att ha med Micke, min och La Gaar trygghet :-). Sedan satte jag mig upp och vi gjorde samma sak igen. Han snusade lite på min ena fot och det känns bra att han vågar undersöka. Vi skrittade sedan 5-7 steg i rad och jag fick smacka för att börja gå och prooa för att stanna. Jag hoppade sedan av och tränsade av, mkt nöjd som vanligt. Micke verkade lite stolt :-). Vi gick sedan tillsammans tillbaka till stallet, La Gaar ville ha mer mys. Vi mös en stund, han verkade med nöjd.


Detta är en speciell häst :-).

 
 
Ingen bild

Karin

12 april 2011 08:09

Så duktig du är!

Här är en till som kämpar på med inkörningen.
http://mimmisevigaogonblick.blogspot.com/2011/04/en-lang-hastdag-ensam-med-hastarna.html

 
Magda

Magda

13 april 2011 02:34

Vad härligt det låter Erika!

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Ingen bild

Erika

13 april 2011 13:19

Tack, vad ni är snälla. ÄR väldigt nöjd med mitt beslut att behålla honom för han är än så länge prefekt för mig. Hur går det för er Karin och Magda med era små nyfödda?
Kram

 
Ingen bild

Karin

14 april 2011 03:28

Elin sitter just nu i er babysitter (och ser lite förgrymmad ut, så vi får se hur länge det varar ...) så att hennes mor kan snabbkolla datorn lite. Hon är väldigt snäll och duktig. Tror säkert att jag kan hålla på lite med hästapållarna emellanåt.

Jag börjar bli sugen på min drömsadel (Softsaddles Hybrid) nu. Det går i och för sig inte så bra ihop med ersättningen från Försäkringskassan. Kanske får jag tummarna ur att sälja av lite som jag inte behöver så att jag slipper att rida in Tullan barbacka. Det känns onödigt riskfyllt för en gammal kärring som inte suttit till häst på 10 år :-)

Hur tänker du vad gäller kördonen - det är väl inte särskilt billigt det heller om man ska ha riktiga grejor. Finns det begagnade saker att köpa, eller ska det passas till varje häst? Jag såg två vagnar på Sikö som kanske kan passa.

http://www.sikoauktioner.se/web/objekt.asp?ID=41821

http://www.sikoauktioner.se/web/objekt.asp?ID=41822

 
Magda

Magda

14 april 2011 17:16

Det går fint, mysigt! Ngr erfarenheter du som sjukgymnast av fraktur i svanskotetippen? Förlossningen gick nog lite för snabbt sa sjukgymnasten på sjukhuset...tur att mina hästar inte ska ridas in detta året...:-o
Men hade förstås tänkt rida lite innan den 3 juli då jag ska på kursdag i naturlig dressyr...

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Sara

Sara

14 april 2011 22:06

Grattis Erica! En härlig känsla det där med de första ridturerna!

http://www.pepinopre.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:24

            Premiären med nya syskonvagnen             Vi gick till pulkabacken inne i byn. Sebbe gillar att åka vagn inbäddad upp till öronen :-). Han kan konsten att mysa. Oliver ammade ute för första gången, gick bra trotts ...

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 11:16

Oliver och jag på bb.       Stolt pappa myser med Oliver       Sebbe träffar Oliver första gången och det är dags att åka hem. Sebbe kallar honom bebisen och petar lite på honom. När vi kom hem var han noga med att säga till oss ...

Av Erika Olsson - 6 februari 2012 10:32

Det har varit en händelserik vecka då Oliver valde att lämna varma magen och komma ut, så Sebbe har blivit storebror :-).   Den 25/1 var jag och Sebbe på öppna förskolan och hade trevligt, var skönt att våga ge mig iväg och röra på mig lite. Mick...

Av Erika Olsson - 24 januari 2012 12:31

Ännu har ingen bebis velat kika ut utan den värmer sig gott i magen :-). Känns skänt att ha kommit i gång lite innan förlossningen och mjukat upp kroppen. Har varit i stallet själv några dagar och tagit stallsysslorna i lugn och ro och den tiden är g...

Av Erika Olsson - 11 januari 2012 04:05

Har varit med i stallet nu två dagar i rad, är så skönt att komma ut lite i frisk luften. Jag ville kolla La Gaars ben och ge honom en välbehövlig borstning. Hans gallor är benet är nästan obefintliga nu. Sedan kom hovslagaren igår så var med då med....

Ovido - Quiz & Flashcards